شیشه بالابر
در خودروهای قدیمی برای بالا و پایین بردن شیشه خودرو از سیستمی ساده استفاده می شد اما در خودروهای امروزی برای این کار از سیستم برقی استفاده می شود. این سیستم برقی شیشه بالابر در برخی از خودروها تنها در قسمت جلویی خودرو و در برخی دیگر در شیشه های عقبی نیز وجود دارد. در سیستم شیشه بالابر خودرو، برای بالا بردن شیشه، یک بازویی و بالابرنده وجود دارد که این بالابرنده دارای نظم خاصی برای بالا و پایین کردن شیشه است. نیروی بالابرنده برای جا به جایی، توسط موتوری که در سیستم وجود دارد، تأمین می شود و موتور توسط چند تا چرخ دنده و با مکانیسم دقیقی عمل می کند. برای سهولت در بالا و پایین کردن شیشه، این عمل در داخل محفظه ای که به صورت عمودی و ریل مانند است، انجام می شود.
مکانیزم شیشه بالابر دستی به این صورت است که بالا رفتن شیشه با استفاده از اهرمی دقیق انجام میگیرد وهمزمان آن را تراز نگه میدارد. یک موتور الکتریکی کوچک به یک چرخ دنده مارپیچ و چند چرخ دنده گرد متصل می گردد تا نیروی بالابر لازم برای بالابردن شیشه را تامین کند.
سینی زیر باطری
سینی باطری وظیفه ثابت بودن و استحکام باطری در جای خود را به عهده دارد و در واقع جایگاه باطری است.
همچنین از آسیب مستقیم به باطری در چاله ها و دست اندازها جلوگیری می کند.
کمربند ایمنی
کمربند ایمنی یک وسیلهٔ ایمنیِ کنشگیر در وسایل نقلیه است. این وسیله بهمنظور حفظ ایمنی سرنشین خودرو در برابر جنبشهای آسیبآور که ممکن است در اثر تصادف یا توقف ناگهانی به وجود آید، طراحی شدهاست.
کمربند ایمنی بهصورت تسمهای متحرک بهعنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو، نیمتنه بالای هر یک از سرنشینان را تحت مهار خود قرار میدهد، تا در صورت تصادف یا توقف ناگهانی خودرو، سرنشینان از صندلی جدا نشده و از برخورد آنان به شیشه جلو یا دیگر اجزای درونی خودرو یا پرتاب شدن آنها به خارج جلوگیری شود.
ایربگ
ایربگ، یکی از بخش های ایمنی راننده و سرنشینان خودروست. کیسه هوا در واقع وسیله ای مدرن است که برای جلوگیری از صدمه دیدن راننده و سرنشینان در زمان تصادفات از آن استفاده می شود. ایربگ خودرو در زمان تصادف پر از باد می شود و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان درمی آید و از برخورد سرنشینان خودرو با اجزای فلزی خودرو جلوگیری می نماید. در زمان برخورد خودرو با موانع سخت، کیسه هوا در کثری از ثانیه، از حالت جمع شده پر از هوا شده و به شکل یک بالش دی می آید و از سرنشینان محافظت می کند.
کابل های کنترل
کابل های کششی برای هر نوع سیستم های مکانیکی تنها در حالت کشش استفاده می شوند، در حالی که موقعیت غیرفعال با استفاده از فنرها و مکانیسمهای بازگشت به حالت آماده به کار در میآید. کابلهای کششی سبک، در طیف گسترده ای از سیستم های خودرو از قبیل مکانیزم قفل درها، بازوها، باز کردن درب باک، درب موتور، درب صندوق عقب و سیستم تنظیم صندلی استفاده میشود و کابلهای کششی سنگین؛ مانند کابلهای ترمز دستی و کلاچ .